התפתחות אישית, רפואה הוליסטית
החיים כדרך - הדרך לחיים!
דרך למודעות עצמית
מדורי האתר
החלפת גגות רעפים, פינוי אסבסט שירותי טקסט ותסריטאות קלאב הוטל אילת עוצמת הרכות מים חיים
   טאי-צ'י דף הבית   »   טאי-צ'י צ'ואן   »   גשר ליהדות

גשר ליהדות

דף זה מוקדש לקשר בין אומנויות לחימה ליהדות - איך אותם העקרונות מוצאים ביטוי בשני תחומים אלה. תמצאו כאן גם את ההרהורים שלי בנושא וגם רעיונות ממקורות אחרים. כמו כן, נודיע על הפעילויות שמקשרות בין חיי תורה לעיסוק באמנויות לחימה.
נשמח לקבל את תגובתך.

עדכון אחרון 14.3.04: לחימה ויהדות, ענווה

לחימה ויהדות
מידת הענווה
בטחון בה'
הקשר בין תנועה לפנימיות האדם
סדנת "אורחות לוחמים" של ערכים
סדנת קבלה, צ'י-קונג וטאי צ'י במרכז "אסנט" בצפת


לחימה ויהדות
מה יכול להיות משותף בין היהדות, שהיא בתחום הדתי הרוחני, לבין אמנות לחימה?

היהדות היא גם דת וגם אורח חיים, גם השקפת העולם וגישה פילוסופית לבריאה, וגם צורת התנהגות יום יומית בכל תחומי החיים. היהדות היא גם תפילה והתקשרות לקב"ה, גם לימוד שנוגע בתחום רחב של הידע האנושי, וגם ביצוע פעולות מעשיות - מהמסובכות ביותר ועד לפשוטות ביותר.

גם באומנויות הלחימה אנו מוצאים מגוון רחב של תחומים, שאליהם פונות אמנויות אלו, ובמיוחד אמנות לחימה פנימית, כמו שיטת "צון-נאן", שאני זכיתי להיות חלק ממנה.
אומנם, באמנות לחימה אנו לא עוסקים ישירות ברוחניות - אין לנו תפילות, אין עבודה "רוחנית" טקסית מסוג כלשהו.
אך האם זה אומר, שאין כאן עבודה רוחנית?

אנו חיים בעולם, שלחלקו כולנו מודעים - זהו המישור הגשמי, ולחלקו האחר, הרוחני, אנו מודעים פחות, אם בכלל.
רוב האנשים אומנם לא רואים את העולמות הרוחניים במוחשיות ובבהירות בדומה לגשמיות, ובכל זאת, חלקם מצליחים להביא לשינויים מרחיקי לכת ברוחניות. הכיצד?

כל פעולה שלנו במישור הגשמי מוצאת את ביטוייה גם במישור הרוחני. כך שאם הולכים בדרך שהתוו עבורנו מורי דרך דגולים, ענקי הרוח של עם ישראל, שראו את הקשר בין המעשים בגשמיות לתוצאותיהם ברוחניות, נצליח גם אנו להגיע להישגים מרשימים ברוחניות, גם ללא ראייה מיוחדת זאת.

ביהדות אנו מכירים את העבודה הזאת כהלכה למעשה - מצוות מעשיות, העוסקות בתחומים הניתנים לשליטתנו - העשייה, הדיבור והמחשבות. ביניהן ישנן פעולות שעשייתן מכוונת רק אל השינוי הרוחני - עבודת קרבנות, תפילה, קריאת תהילים, הנחת תפילין, תקיעה בשופר ועוד. ויש פעולות בתחום הגשמי, הנוגעות ליחסים בין בני האדם, בין האדם והסביבה, בין האדם לעצמו.

שני המישורים, הגשמי והרוחני, קשורים אחד עם השני ומושפעים אחד מהשני. אהבה לזולת קשורה לאהבת ה', מידת הענווה בפני בריות קשורה לביטול בפני ה', הפחד משלטון החוק קשור לפחד ענישה משמיים, היראה שאנו רוחשים כלפי אנשים מסוימים - רבנים, נשיאים, מלכים, מורים, קשורה ליראת ה', יכולת ההתבוננות העצמית קשורה למידת ההתחברות לה', ועוד ועוד.

תחום הפעילות של שיטות לחימה למיניהן מצטמצם ליחסים בין בני האדם, בין האדם והסביבה, בין האדם לעצמו. התרגול בא דרך תנועה, אימון לחימה, אימון אישי וקבוצתי, הדרכה, ניהול קבוצה, השתתפות בחיי בית-הספר, קשר עם המורה וכו'.
העבודה של אומנויות לחימה כרוכה בעשייה במישור הגשמי - בתחום הפיזי, הביו-אנרגטי, המנטלי, הרגשי.

אמנות לחימה פנימית רכה נותנת לנו כלים לשיפור איכות החיים - מבחינה בריאותית, משפחתית, חברתית, ובסופו של דבר משפיעה על התפתחות האישיות גם ברובד הרוחני.

בהמשך מדור זה נביא דוגמאות לקווים מקבילים בין עקרונות ואופן תירגול של אומנות לחימה לבין דרך היהדות. לראש הדף

ענווה
מידת הענווה היא עניין יסודי ביהדות ובהתפתחות של לומדי תורה. למעשה, אי אפשר להגיע להישגים משמעותיים בתורה, מעבר ללמדנות, ללא השגת מידת הענווה.

כך גם בתחום אמנויות הלחימה, ובמיוחד בשיטות לחימה פנימיות. כל עוד אתה מנסה להראות, לאחרים או לעצמך, שאתה יודע יותר מאחרים - דיוק התנועות, טכניקות לחימה, פילוסופיה, שאתה יציב יותר, חזק יותר, גמיש יותר, מהיר יותר, רך יותר - אתה חוסם את התקדמותך כאמן לחימה.

קשה ביותר לעבוד על מידת הענווה באימון האישי. לכך עוזרים לנו תרגילי זוגות שונים: פושינג הנדס, תרגילי לחימה מובְנים, קרבות. שם אתה רואה, שרק כאשר אתה מצליח להוריד מעצמך את הדאגה של "להיות טוב", אתה למעשה מצליח יותר.
הדרכת קבוצה היא גם כן תרגול יעיל של הענווה, כי מדריך שרואה את עצמו במרומי האמנות ביחס לתלמידיו, לא יצליח ללמדם משהו מעבר לתנועות.

בעולם התורני, ניתן לחשוב על לימוד בחברותא כמקביל לתרגילי זוגות באומנויות לחימה. שני החברים אמורים להיות שם אך ורק לעזר אחד לשני, מרוכזים במטרתם המשותפת - לימוד התורה. כל ניסיון להוכיח עד כמה אני חכם, שקדן, בעל זיכרון, או כל דבר אחר - יפגע באיכות הלימוד.

לראש הדף

בטחון בה'
בטאי-צי ישנו דימוי של החוט הקשור לקודקוד ומושך אותי למעלה.
ביהדות ישנה מידה (או שער) של בטחון בה'.

כאשר אני "מתמלא" בהרגשת בטחון בה', אני מרגיש את ה"חוט" בתור אחת מני תמיכות וחוטים רבים, שה' מקיף אותי בהם. ואז אני מרגיש את עצמי משוחרר יותר: אין צורך להשקיע כל כך בלהחזיק את עצמי (ולהתקשות) כאשר ממילא מחזיקים אותי מלמעלה! התנועות נהיות יעילות ומשוחררות יותר. ואם אצליח להעביר את התחושה לשאר פעילויות ומעשים בחיים - גם הם יהיו נכונים ויעילים יותר. לראש הדף

הקשר בין תנועה לפנימיות האדם


יש לאדם סוגים שונים של תנועה. התנועה הראשונית היא התנועה של הגב והגפיים וממנה התנועות עולות ומשתכללות: תנועת הנשימה, תנועת האברים הפנימים, כגון: לב, מחזור הדם, תנועת ההפרשות של הבלוטות ועד התנועות העליונות של המחשבות ובפיסגת הפרמידה תנועת הנשמה.

כמו לבעלי החיים לאדם יש תנועות שקשורות להישרדות: חיפוש אחרי אוכל, שמירה והגנה על הטריטוריה, וריבוי המין האנושי.

איך לגרום שתנועות "בהמיות" אלו לא יהיו סתמיות אלא יהיו מחוברות ומבטאות את המחשבה ואת הנשמה של האדם?
כי אז האדם לא יופיע כבעל-חיים משודרג, אלה כיחידה עליונה ויחודית ומשפיעה על כל הבריאה כולה ועל כל תנועותיה.

בסין העתיקה אין עולם של מצוות. לעומת זאת יש גילוי של מעשים גופניים, שהם מעשים נכונים, כי הם מכינים את האדם לפיתוח של כל כשרונותיו, עד לפיתוח של כשרונות-על, הקיימים אצל כל עם ועם. תנועות אלו התבררו על ידי חכמים שהיו מעוניינים לברר איך תנועות מסוימות מתבטאות ומשפיעות (על הגוף, על האברים הפנימיים) ויחד עם זה יהיו מסייעות לנפש להופיע במלוא חיוניותה.

אותם חכמים פיתחו חכמה נפלאה בשיטות קדומות כמו
Koum-nyien - התעוררות של הגוף האנרגטי,
Nei-gong - עבודה על הרקמה של המחשבה והתחושות,
Chi gong - פיתוח החיוניות וחוזק הגוף,
Tai-chi Chuan - אמנות לחימה פנימית רכה שתנועותיה מבוססת גם על עקרונות של רפואה סינית .

אם כן, הכלים שהחכמים העתיקים מסין פיתחו הם כלים שמתאימים גם לעולם המודרני השואף לגלות ולמלא בחיות כל חלל.
יתרה מזאת, יהודי הרוצה לעבוד את השם במלא החיוניות שבו יכול לקבל חכמה מאומות העולם כשהיא התבררה כיעילה ביותר לבריאות הגוף והנפש.

אחד מהחכמים החי באירופה מכבד אותנו בביקור רביעי שבו הוא ידריך במספר סדנאות מרתקות.. הלא הוא המאסטר ז'אן מישל שומה – שהוא חכם מחכמי אומות העולם, אדם עניו ומלא חוכמת הגוף שהדריך מספר רב של מורים בארץ (צ'י-קונג וטאי צ'י) ואת הציבור הרחב.
איתו אנחנו יכולים לזכות ללמוד ולפתח בנו חכמה עיונית ומעשית רבת ערך.

ד"ר שיש, רופא MD, מומחה לרפואה סינית (פאריז - 1980), מורה לצ'י-קונג ומרצה ביהדות ובקבלה, מארח את המאסטר ז'אן מישל שומה בארץ.

סדנת קבלה, צ'י-קונג וטאי צ'י במרכז "אסנט" בצפת, בהשתתפותם של ד"ר שיש ומאסטר ז'אן מישל שומה.

לראש הדף

"אורחות לוחמים"

המלצה אישית:

אמנויות לחימה - אורחות לוחמים
אורחות לוחמים
סדנת "אורחות לוחמים" - אמנויות הלחימה ושלימות האישיות במבט היהדות. סדנא מרוכזת רב-שיטתית במיגוון אומנומיות לחימה, מלווה בהרצאות עומק:
- דימוי עצמי כרכיב לשלימות ועוצמה
- סקירת רוחב על אמנויות הלחימה
- מיהו לוחם? מהי לחימה?
- זן בודהיזם ויהדות
- הנפש כמקור העוצמה
- מאפייני השיטות
חוויות מן המזרח הרחוק
... ועוד.

מארגן - ארגון "ערכים".

בין המשתתפים: ניר מלחי, צבר ארם, ד"ר סרברניק ועוד.

חוויה בלתי נשכחת במקום פסטוראלי בזיכרון יעקב, המשקיף אל הים, בחברת האנשים שבאו לשם כדי לחלוק מניסיונם בדרך אל ראיית העולם כלוחמים וכבני תורה. דרך סלולת אירועים לא קלים, שלרוב עברה בארצות רחוקות.

מתאמנים - הזדמנות לטעום מסוגי אמנות לחימה שונים בהדרכת אמני לחימה ברמה גבוהה ביותר:
טאי-צ'י צ'ואן
איקי ג'ו ג'וצו
סילאט
קרטה גוג'ו
קרטה סגנון חופשי
נינג'וצו
השרדות
פא-קואה
מואי-טאי
שינג-אי
ארניס
וינג צ'ון
וושו

מקשיבים - הרצאות מעניינות על מקומנו בעולם הזה, על מטרת בריאתנו, על זוגיות בריאה, על חינוך ילדים ובוודאי - על הקשר בין יהדות לאמנויות לחימה.

משוחחים - שיחות אל תוך הלילה עם אנשי הצוות, סיפורים מרתקים מהחיים - שלהם ושל חבריהם - הזדמנות שאין דומה לה.

נפגשים עם אנשים שבאו לסדנה - כמונו, שמחפשים משהו מעבר לחיי השגרה, אנשים מכל הגוונים ומקצועות (ולא כולם עוסקים באומנויות לחימה).

והכל באווירה חופשית, ללא לחץ או דרישות, אווירה חמה ואוהדת. אפשר לשאול שאלות, להביע דעה, לחלוק במחשבות.

היינו שם - אישתי ואני, ונשמח לחזור על החוויה.

בהשתתפות מיטב אמני הלחימה והמרצים:
ניר מלחי - מסטר קונג פו, דרגה סינית מקבילה לדאן 9.
יוני אליצור - מחנך ומרצה על פנימיות התורה.
ד"ר שלום סרברניק - מומחה ליחסים בין-אישיים.
שמעון ישראל - אייקי ג'ו-ג'וצו, קנג'וצו דאן 4.
יואל קרני - הישרדות דאן 5, אלוף הארץ.
משה רוזנברג - קרטה.
דרור גלעדי - וינג-צ'ון, ארניס, נונצ'אקו.
צבר ארם - לוחמה פיליפינית, וינג-צ'ון, נינג'וצו - דאו 8.
רוני שפירא, חגי צור - מדריכים בכירים בטאי-צ'י.

בזמן הפעילות ייהנו הילדים מחוגי העשרה, ושמרטפיות מסורות יטפלו בפעוטות.

פרטים והרשמה:
משרדי ערכים - בין השעות 9:00 - 20:00 טל. 1700504506

לפרטים נוספים: חנה 050-4119463

כמו כן, מתקיימים מדי פעם מפגשי ערב של "אורחות לוחמים" בת"א - לפרטים. לראש הדף
   טאי-צ'י החיים כדרך   »   טאי-צ'י צ'ואן   »   גשר ליהדות

טאי-צ'י צ'ואן

 אומנויות לחימה אחרות
Russian

Facebook
derech.net@gmail.com       08-8596831     
בנייה וקידום האתר    BinyaNet SEO - קידום אתרים באינטרנט     כל הזכויות שמורות
Valid HTML 4.01 Transitional