התפתחות אישית, רפואה הוליסטית
החיים כדרך - הדרך לחיים!
דרך למודעות עצמית
מדורי האתר
החלפת גגות רעפים, פינוי אסבסט שירותי טקסט ותסריטאות קלאב הוטל אילת עוצמת הרכות מים חיים
   חגים, מועדים דף הבית   »   חגים ומועדים   »   תשעה באב

תשעה באב - יום אבל ושמחה

מאת בנימין ברוצקי

"כל המתאבל על ירושלים - זוכה ורואה בשמחתה.
ושאינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה."
תלמוד בבלי

יום ט' באב ידוע לכל יהודי, בלי קשר ליחסו אל הדת ולקיום ההלכה, כיום אבל לאומי לזכר האירועים הקשים ביותר בהיסטוריה של עמנו - חורבן בית ראשון ושני. כמו כן, ההיסטוריה שלנו מלאה באירועים כואבים נוספים שקשורים ליום זה - בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, תשעה באב 1492 קשור לגירושם הסופי של יהודי ספרד, ועד ימינו אנו - תשעה באב מסמן את אחד האירועים הטראומטיים ביותר למדינת ישראל - תחילתה של עקירת יהודים מבתיהם בגוש קטיף ובצפון השומרון.

יהודים רבים, גם אם הם לא מחוברים באמת לאבל החורבן, עד בכי מר וכאב גדול, נוהגים לקיים את הלכות ומנהגי האבל בתשעה באב.

אך האם תוכנו של יום חשוב זה הוא רק האבל, רק הזיכרון הלאומי הנורא, רק התחנונים לה' על מר גורלנו? ומה עם המשפט הידוע מתלמוד "כל המתאבל על ירושלים - זוכה ורואה בשמחתה"?
איפה השמחה? האם עלינו לחכות לתחילת בניית בית המקדש כדי שנוכל סוף סוף לשמוח ביום זה?
משמעות המשפט הזה עבורי היא דווקא הפוכה - רק זה ש"זוכה ורואה בשמחתה" היום - הוא "המתאבל על ירושלים" באמת.

זה קשור לתהליך תיקון, שביום תשעה באב יש לנו הזדמנות נדירה להתחבר אליו. יום זה מאופיין הן באור גדול במיוחד, אור כניסת המשיח לעולמנו, והן בקושי הגדול במיוחד, שמונע מאיתנו להתחבר אל האור.
הכוח שבא מצד אורו של משיח בא דרך השמחה. והביצוע של התיקון, או לפחות תחילתו, ברמה הגשמית - דרך מנהגי האבל בט' באב. לא ניתן לתאר במילים איך שני צדדים סותרים, כביכול, יכולים להתקיים בו זמנית, איך השמחה משתלבת עם האבל. ניתן רק לנסות להתחבר ולחוות זאת. בחוויה שלי, אבל ושמחה של ט' באב קיימים ופועלים במישורים שונים, ולכן אין ביניהם התנגשות.

האבל הוא לא רק ביטוי לתחושת האובדן, לטראומות לאומיות. הוא גם, ובעיקר, תחילתו של תהליך שיעזור לנו לעלות ברמה הרוחנית שלנו. תהליך זה כרוך בפיתוח המודעות למצב הנוכחי, ובעבודה פנימית ממושכת על זיכוך ופיתוח האישיות. זה נקרא גם "תשובה", והיא חלק מתיקון כללי, ברמה לאומית ועולמית.
יהודי פשוט, להבדיל מענקי הרוח של עמנו וצדיקים עצומים, מסוגל לעשות את העבודה הזאת רק דרך הרובד הגשמי, בעולם העשייה - על ידי שינוי דפוסי החשיבה והתנהגות. זה לא יקרה דרך קריאת ספרים ושמיעת הרצאות ושיעורים בלבד, אלא על ידי עבודה עצמית יום יומית, שעה-שעה, ללא הפסקות וחופשים.

תיקון עולמנו יכול להגיע רק דרך שינוי פנימי עמוק, כל אחד במקומו ולפי ייעודו - דבר שיחייה את התפילה, את לימוד התורה, וכל עשייה, ויעשה אותם לחלק פעיל והכרחי בתהליך התיקון.
ואז יום תשעה באב יתגלה כיום שמחה עצומה בלבד, ללא הצל השחור של אבל וכאב.

ויהי כן!

מנחם אב תשס"ה

ראה גם את המאמר של הרב משה פנחס ליפשיץ "מדוע נקרא תשעה באב מועד".

לראש הדף
   חגים, מועדים דף הבית   »   חגים ומועדים   »   תשעה באב

ברוח היהדות

פתיח המדור

חגים ומועדים

 חגים ומועדים  
חגים וניגונים 

גשר ליהדות

ניגונים חסידיים

 ניגון חסידי - ניגוני חב"ד  
ניגון חסידי - ניגוני חב 
 סיפורים על ניגונים  
סיפורים על ניגונים 
דיסקים ניגונים 

Facebook
derech.net@gmail.com       08-8596831     
בנייה וקידום האתר    BinyaNet SEO - קידום אתרים באינטרנט     כל הזכויות שמורות
Valid HTML 4.01 Transitional