התפתחות אישית, רפואה הוליסטית
החיים כדרך - הדרך לחיים!
דרך למודעות עצמית
מדורי האתר
החלפת גגות רעפים, פינוי אסבסט שירותי טקסט ותסריטאות קלאב הוטל אילת עוצמת הרכות מים חיים
   טאי-צ'י דף הבית   »   טאי-צ'י צ'ואן

שיחה עם צ´אנג יו צ´ון על טאי צ´י

צ´נג יו צ´ון תלמיד של יאנג שאו הו אחיו הבכור של יאנג צ´נג פו
מתוך: China Wushu Magazine

ש.האם אתה חושב שטאי צ´י צ´ואן השתנה כל כך מאז יאנג לו צ´אן
ת. כן, אני מסתכל סביבי בסין ורואה הרבה אנשים עושים טאי צ´י צ´ואן אבל לא הרבה עושים טאי צ´י צ´ואן

ש. למה אתה מתכון, בודאי זה לא משנה איזה סגנון הם מתרגלים,זה טאי צ´י צ´ואן
ת. אני לא מדבר על סגנונות שונים, אני מדבר על הדרך בה אנשים לומדים ט.צ´.צ´ בימינו. הם חושבים שאם הם לומדים כמה תנועות אטיות אז הם עושים ט.צ´.צ´.זה לוקח קצת יותר זמן והתמסרות בכדי ללמוד ט.צ´.צ´ בצורה הנכונה.

ש. אבל בודאי אלה אשר לא מעוניינים לתרגל בכדי להגיע למיומניות לחימה יסתפקו בתרגול התנועות האטיות
ת. חלק מהם ישיג תועלת מעטה בנושא הבריאותי, אני מסכים עם זאת אבל ערך בריאותי גדול יותר נמצא בתרגול הנכון של האומנות

ש. מדוע החלטת להתאמן באומנות זו? האם בכדי לשפר את הבריאות או כאומנות לחימה
ת. רובנו כאשר התחלנו לתרגל ט.צ´.צ´. הכרנו את האמנות כאומנות לחימה בלבד. אף אחד לא חשב על האומנות האדירה הזו כאומנות לבריאות עד שיאנג צ´נג פו הפך את גרסתו לכל כך פופולארית. בביצוע אומנות הלחימה שפרנו את בריאותינו אבל מעולם לא למדנו אותה לשם כך.

ש. בודאי רבים פתחו את כוחם הפיזי לפני שהתחילו באומניות הלחימה
ת. מה שאנשים לא קולטים הוא שבזמן שאנחנו התחלנו ללמוד ט.צ´.צ´. לא הייתה האומנות כל כך מוכרת גם לא בסין. היא תורגלה בעיקר בתוך המשפחות צ´ן, וו ויאנג. רק לאחר שהאומנות התגלתה ככל כך יעילה לבריאות היא אומצה ע"י הקהל הרחב. בזמנינו כשאנחנו התחלנו לתרגל את האומנות גופינו היה חזק ומיומן כולנו הגענו לאחר שהכרנו אומנות אחרת, אני למשל הייתי ברמה גבוהה למדי בסגנון הנמר כך שגופי לא הזדקק לתרגול האטי למעשה לא היה תרגול אטי

ש. מה היה התחום הראשון בו התחלתם להתאמן כאשר הגעתם ליאנג שאו הו
ת. כמו שאמרתי הייתי לוחם טוב בסגנון הנמר ודי רברבן בקשר ליכולתי. רברבנות זו נלקחה ממני במהרה ע"י יאנג שאו הו
הייתי צעיר מיאנג שאו הו והחשבתי עצמי חזק וכשהגעתי לבית הספר של בן דודי נאלצתי להתמודד מולו. לפני ההתמודדות הוא היה רק בן דוד יאנג אבל בשעת הקרב הוא היה משהו שהיה עלי להתמודד מולו

ש. ומה קרה
ת. חשבתי שאוכל להפתיע אותו בטכניקה שנקראת הנמר נלכד בפינה זו טכניקה המשתמשת בהרבה תנועות התקפה במטרה להיחלץ מפינה. כאשר התקפתי את יאנג חשבתי בהתחלה כי הוא נעלם אבל מאוחר יותר האמנתי כי הוא נע במהירות כל כך גדולה יחד עם התנועה שלי כך שהוא היה מולי לפני שיכולתי לעשות דבר. החבטות שלי כוונו למרחק גדול יותר ממה שיאנג היה ומצאתי עצמי נופל לרציפה חסר הכרה.

ש. איך הוא גרם לך לאבד הכרה
ת. הוא השתמש בטכניקה מאוד מתקדמת אשר אני לא יכול לפרט עליה

ש. האם נפגעת קשה
ת. לא רק האחוריים שלי כאבו מהנפילה על הרצפה, בהתחלה לא הרגשתי דבר אבל מאוחר יותר הופיעה נפיחות קלה באזור החבטה

ש. האם בסיכומו של דבר למדת את הטכניקה הזו
ת.רק אחרי שהייתי עם יאנג הרבה שנים, ולמרות שהיתי בן משפחה, הייתי צריך להוכיח עצמי כאיש כבוד

ש. למה הכוונה איש כבוד
ת. באיש כבוד הכוונה שלעולם לא השתמש בטכניקות הללו בשביל להתרברב. יאנג לימד שכאשר מתגרים בנו בהתחלה ננסה להימנע מעימות גם עם נשחק את הפחדן אבל במידה וזה נכשל עלינו לפעול במהירות כל כך גדולה בכדי שהתוקף לא ידע באיזו טכניקה אנחנו משתמשים

ש. האם הייתה צריך להגן על עצמך הרבה פעמים
ת. כאשר התקדמתי, הפכתי להיות אחד התלמידים הבכירים וזה היה מתפקידי ללמד את התלמידים הצעירים. כאשר אני אומר תלמידים צעירים, היו בערך שלושה כל פעם בגלל שהאימונים היו כל כך אכזריים. הרבה פעמים היו לנו אנשים שבאו מבתי ספר אחרים לביתו של יאנג והתרברבו ביכולתם. נאמר לנו להתעלם מכך. רק כאשר אנשים אלו נכנסו לביתו של יאנג הותר לי להלחם בהם

ש. והתוצאה
ת. אני לא רוצה להתרברב אבל בכל שנותיי עם יאנג, לא ראיתי את אחד מתלמידיו מובס

ש. אפילו לא פעם אחת
ת. אובכן, היתה פעם אחת כאשר הגיע אדם לבית ספרנו והוא היה שונה מכל האחרים הוא לא התרברב. הוא התבונן פנימה ואנחנו עצרנו, אז הוא עזב. שוב הוא הופיע למחרת ואנחנו הפסקנו שוב את האמונים ושוב הוא עזב את המקום. כך זה נמשך מספר פעמים עד שנתבקשתי להזמינו פנימה. איש זה נקרא צ´יאנג והוא היה לוחם בה-גואה צ´אנג. אני לא נלחמתי בו אבל אחד התלמידים האחרים התיצב מולו הקרב נמשך די הרבה זמן אבל ללא הכרעה. לבסוף יאנג עצר את הקרב ברך את האיש הצעיר והזמין אתו להתקיף. זה נראה כמו שהמצב מחריף אבל הבחור רק עמד וחיכה. יאנג עמד וחיכה. אז הם קדו קידה והאיש עזב

ש. מדוע הם התנהגו כך
יאנג וצ´יאנג ידעו ששניהם יודעים משהו. אין התקפות בטאי צ´י צ´ואן ולא בבה-גואה צ´נג. זה יכול להראות כהתקפה אבל אנחנו תוקפים רק אחרי שהותקפנו. כך שצ´יאנג לא תקף וגם לא יאנג כך שלא היה קרב. כולנו התאכזבנו אבל למדנו שעור טוב

ש. מה קרה אחרי שיאנג שאו הו מת, הסגנון נראה כדועך.
ת. נכון מס´ התלמידים הבכירים של יאנג שאו הו החליטו שזה יהיה רק לטובה לא ללמד כל אחד כך שכל אחד מאיתנו הלך בדרכו ולימד רק קומץ קטן של תלמידים

ש. כמה תלמידים היו לך
ת. אני העברתי את הידע רק לשבעה אנשים וגם הם לא לימדו הרבה. בית הספר הגדול של יאנג שאו הו היה בטיואן כאשר אדון צ´ן פן לין פתח אתו שם. אבל אני לא חושב שהוא לימד הרבה מהטכניקות המתקדמות של הסגנון.

ש. האם בית ספר זה קיים עדיין
ת. אני חושב שכן. אחרי שצ´ן נפטר ב1964 תלמידיו המשיכו את בית הספר אבל בית הספר אינו כפי שנוסד.

ש. מהי השקפתך על סגנונות אחרים של טאי צ´י צ´ואן
ת. אני רק מכיר את סגנון וו וצ´ן אני יודע שיש גם סגנון סון. מתוך זה סגנון וו הוא הקרוב לסגנון היאנג המקורי כי הוא בא ממנו

ש. איך סגנון יאנג מתייחס לסגנון צ´ן
הרבה אנשים יודעים כי סגנון יאנג נולד מתוך סגנון צ´ן זה נכון מבחינת העובדה שיאנג התחיל את אימוניו בכפר צ´ן אבל צריך לזכור שיאנג לו צ´אן לא היה מסופק מסגנון משפ´ צ´ן והוא שינה אותו למה שאני מכיר כסגנון יאנג
ש. מדוע יאנג שינה את סגנון צ´ן
ת. אנחנו חושבים שיאנג מצא כתבים עתיקים שדיברו על נושאים אסורים באומנות וכוונו בצורה שונה מהלימודים של משפ´ צ´ן

ש. אני אשמח לשוחח אתך שוב על סגנון היאנג עבור מאמר אחר
אני אשמח על כך

הופיע ב פורום "אמנויות לחימה" בתפוז

לראש הדף
   טאי-צ'י החיים כדרך   »   טאי-צ'י צ'ואן

טאי-צ'י צ'ואן

 אומנויות לחימה אחרות
Russian

Facebook
derech.net@gmail.com       08-8596831     
בנייה וקידום האתר    BinyaNet SEO - קידום אתרים באינטרנט     כל הזכויות שמורות
Valid HTML 4.01 Transitional