מאמר: אינסוף ומידע
טאי-צ'י בגן החיות

Tai Chi Chuan

 טאי צ'י צ'ואן - אומנות סינית פנימית רכה 

שיטות אמנות לחימה אחרות

קונג פו בסגנון וין-צ'ון Wing Chun


כאשר מחפשים חוגים שימלאו את הזמן הפנוי מצד אחד ומצד שני יעשירו את הרוח והגוף, אומנויות לחימה קונג פו מהוות יעד מתאים בדיוק. השילוב בין עבודה פנימית וחיצונית דואג לחזק את הגוף מחד, ולחדד את יכולות הריכוז ותכונות הנפש מאידך. בין סגנונות הקונג פו השונים, סגנון הווין צ'ון מתבלט בייחודיותו. הסגנון מדגיש את יעילות וחסכוניות התנועה, יכולת הלחימה בטווח קצר תוך התרכזות במהות הפנימית של התנועה והאינטראקציה עם היריב, וכן שמירה על רכות תוך כדי השגת העוצמה המירבית.

בבסיס קונג פו וין צ'ון עומדים עקרונות הצ'ן בודהיזם. Nguyen Te-Cong, מי שהיה מאסטר בכיר בעל ידע ייחודי בגרסה הרכה של וין צ'ון הוא זה שהביא את השיטה לווייטנאם. כיום, ניתן למצוא את השיטה הרכה של הוין צ'ון - ווינג צ'ון וייאטנמי Vietnam Wing Chun לא רק בוייטנאם אלא גם בישראל ובמדינות אחרות.

מערך חמשת החיות וטכניקות נוספות בקונג פו וין צ'ון
הגרסה הרכה של הוין צ'ון נשמרה נפרדת ולא התמזגה עם השיטות האחרות. שיטה זו עובדת על סמך תיאוריות, שיטות אימון וטכניקות השונות מיתר השיטות. אחת משיטות התרגול האינטגרליות בגרסה הרכה הוא תרגול של הצ'י קונג, שהוא תרגול שליטה על הצ'י באמצעות נשימות בתנועה מדיטטיבית. באמצעות הצ'י קונג ניתן להגיע גם לרכות תנועה וגם לעוצמה. בגרסה הרכה של וין צ'ון מתמקדים בהשפעת התנועה על הגוף ועל המנטאליות. השאיפה היא להגיע לאיזון בין הגוף והנפש – התודעה מרוכזת בתנועה ומאפשרת למתרגל להיות מודע למגבלותיו ויכולת היישום הקרבי שלו. תרגול טוב גורם לצד הפיזי להפסיק ללחוץ על הצד המנטאלי ונוצר איזון המאפשר את ריכוז הצ'י בגוף (עוצמה) ואת איזון הצ'י (טווח התנועה ומהירותה).

טכניקת וין צ'ון התפתחה בחלקה מתוך תרגול בלהקת האופרה הסינית "הספינה האדומה". אחד מחמשת המאסטרים ששרדו את חורבן מקדש שאולין ופיתחו את סגנון וין צ'ון- ג'י שין, נדד לאחר החורבן ל"ספינה האדומה". בדרכו הוא פגש נזיר שלימד אותו שיטת אימון באמצעות בובות עץ. סגנון התנועה קורא לשמירה על יציבות ושימוש בבעיטות נמוכות ובתנועות קצרות טווח. אחד השימושים הקרביים של סוג תנועה כזה הוא לחימה במעברים הצרים.
שימוש בבובת עץ לאימוני וין צ'ון נפוץ עד היום.

בתנועות קצרות טווח אין זמן מספיק לעיבוד המידע באופן מודע. אימוני וין צ'ון מתמקדים באימון הרפלקסים והתגובות שעוברות עיבוד במרכז התחושתי ומתורגמות ישירות מהן לתנועה. הלחימה מותאמת להתמודדות כנגד יריב גדול או חזק יותר, כאשר עקרונות הלחימה קוראים להסטת עוצמת היריב על ידי הימנעות מפגיעה ושימוש בכוחו כחלק מתגובת הנגד.

מייסדי שיטת וין צ'ון התבוננו בקרבות של חיות ומהם למדו את התנועות, העמידות והגישה. בבסיס השיטה מתרכזים בחמש תבניות המבוססות על חיות, ובתבנית נוספת, שישית, שהיא תבנית משולבת, המציגה את תמצית התנועות של כל אחת מן החיות.

חמשת החיות
תבניות חמשת החיות מבוססות על: טיגריס, נמר, עגור, נחש, דרקון.
מבין חמשת התבניות, שתי הראשונות: הטיגריס והנמר, נחשבות לתבניות חיצוניות הפועלות בעיקר על הגוף.

• תבנית הטיגריס מאמנת את השרירים והעצמות, התנועות מקרינות אומץ, עוצמה וישירות.
• תבנית הנמר מאמנת את הגידים והתנועות בה הן מהירות וזריזות.

שלושת תבניות החיות הבאות נחשבות לתבניות פנימיות, הפועלות על שלושת אוצרות האדם על פי האמונה הסינית.
• תבנית העגור מאמנת את ה- Jing – כח היצירה. תנועות התבנית מהירות ושקולות, חושפות פתיחות מנטאלית ונפש אצילה.
• תבנית הנחש משמשת לאימון ה- Qi – צ'י, אנרגיית החיים. תנועות התבנית מאופנייות ברכות, גמישות, ותנועה מפותלת וזריזה.
• תבנית הדרקון מאמנת את ה- Shen – נפש האדם. תנועות התבנית ממחישות את כל התבניות הקודמות ומעדנות אותן.

התבניות נלמדות בהדרגה תוך מעבר מפורמות סטאטיות לדינאמיות ועל ידי הפנת מהות החיה. במהלך האימונים נעשה שימוש בשני סוגי נשקים: סכיני פרפר ומוטות ארוכים.

איך התחיל סגנון וין צ'ון?
מספרים כי הנזירה הבודהיסטית נאג מאוי התמחתה באמנות הלחימה אגרוף השזיף (שאולין קונג פו צ'אן). בסגנון זה, התלמידים התאמנו בראש מוטות עצי שזיף שהיו מקובעים לקרקע כדי לפתח את שיווי המשקל ואת יכולותיהם האקרובטיות. במאה השבע עשרה שושלת Qing והמנצ'ורים השתלטו על דרום סין והחריבו את מנזר שאולין הדרומי שבו, כך האמינו, מתאמנים מורדים. חמישה נזירים שרדו את החורבן, בינהם הייתה נאג מאוי.

נאג מאוי ברחה אל מנזר העגור הלבן, ושיכללה את שיטת הלוחמה אותה הכירה לאחר שראתה קרב בין עגור לנחש. היא הפנימה את התנועות בהן עשו החיות שימוש, עמידתן, מהירותן ופיתחה יחד עם עוד ארבעה אמני קונג פו ששרדו את חורבן מקדש שאולין שיטת לוחמה חדשה שהייתה מיועדת לקרבות קצרי- טווח בהם לגודל ומשקל הגוף לא היה תפקיד בניצחון. את השיטה אפשר היה ללמד במהירות יחסית למתלמדים חדשים.

בזמן שהייתה במנזר העגור הלבן, פגשה נאג מאוי בצעירה אחרת – יים וין צ'ון. יים וין צ'ון חייתה את חייה בפשטות, התפרנסה ממכירת טופו, והייתה ידועה ביופיה. בריון מקומי התנקל לה וניסה להכריח אותה להינשא לו, יים וין צ'ון סירבה. הבריון הבטיח להפסיק אם תוכל לנצח אותו בקרב פנים מול פנים. נאג מאוי פרשה את חסותה על יים וין צ'ון ולימדה אותה את רזי אמנות הלחימה המשופרת אותה המציאה, אמנות לחימה שעדיין לא ניתן לה שם. יים וין צ'ון לחמה בבריון המקומי, ולמרות יתרונו בגודל ומשקל – הביסה אותו בקרב.

לימים, נישאה יים וין צ'ון לסוחר מלח שקרא לאמנות הלחימה על שמה – וין צ'ון. נאג מאוי נחשבת למייסדת שיטת הנחש והדרקון, וין צ'ון ייסדה את שיטת האימון "ידיים דביקות". שיטת תרגול זאת משתמשת הן בתרגילי זוגות נבנים והן בקרב חצי-חופשי – ברמות מתקדמות. התרגול מתקיים במרחק קצר מאד בין שני תלמידים ומפתח רגישות גבוהה לתנועות היריב ותגובה ספונטאנית לתנועותיו.

לאחר שמספר תלמידים לימדו והעבירו את התורה מדור לדור, היא הגיעה בסופו של דבר ליפ מאן. הוא סיפר את סיפורן של נאג מאוי ווין צ'ון ואף לימד את הוין צ'ון לתלמידו, ברוס לי, שהביא את שיטת הקונג פו הזו למערב. התרגול של שיטת ג'ט קון דו שפיתח ברוס לי בארה"ב, מתבסס על טכניקות ועקרונות של וין צ'ון.

כיום סגנון וין צ'ון כולל שתי אסכולות שונות: האחת שיוסדה על ידי יפ מן ומרכזה הוא בהונג קונג, ואילו השניה יוסדה בהאנוי, וייטנאם ופותחה על יד טה קונג ששימש כלוחם יחיד במשך שנים רבות ובמסגרת זו הגן על שיירות מפני התקפות שודדים. כאשר אולץ לעזוב את סין עבר לצפון וייטנאם ושם ייסד בתחילת המלחמה בית ספר לקונג פו וין צ'ון במאה עשרים.

סגנון וין צ'ון הוא ייחודי בכך שהוא פועל בטווח קצר ובקרבות חסכוניים שאינם מסתמכים על כח פיזי או גודל. הסגנון כולל תבניות חיצוניות הפועלות על הגוף, ופנימיות הפועלות על הנפש. הגרסה הרכה של וין צ'ון מגיעה מוייטנאם ומתרכזת במודעות להשפעת התנועה על הגוף ושליטה בצ'י להשגת רכות, איזון ועוצמה.

מחבר המאמר: בנימין אליהו binyaminay@gmail.com

לראש הדף


BinyaNet SEO     כל הזכויות שמורות                   Valid HTML 4.01 Transitional