מאמר: אינסוף ומידע
טאי-צ'י בגן החיות

Tai Chi Chuan

 טאי צ'י צ'ואן - אומנות סינית פנימית רכה 

שיטות אמנות לחימה אחרות

קשתות, חץ וקשת


סדנת ירי בחץ וקשת

מאת בנימין ברוצקי

כמה מילים חמות על סדנת קשתות בהנחיית דוד כפרי - מורי, עמיתי וחברי בטאי-צ'י, מטפל בשיאצו.
השתתפתי בסדנת קשת קצרה, יחד עם הבן שלי אשר בן ה 12. האווירה מאד תאמה את רוח הסדנה – יער, שקט, אנשים שבאו לעסוק בדבר כל כך עתיק וכל כך יפה – חץ וקשת.

אם מישהו חושב, שמטרת הסדנה – ללמד אותנו לפגוע במטרה בעזרת חץ וקשת – טעות בידו. המטרה האמתית היא ללמוד משהו חדש על עצמך, על אמנות הקשת המזרחית, על היער, על האנשים שמתעניינים באותם הדברים כמוך.

מתחילים, כרגיל, מחימום. לא חימום השרירים, אלא חימום הנשימה: בשכיבה על הגב תרגלנו נשימת בטן תחתונה. ואחרי זה – אל הנשקים.
למדנו עקרונות העמידה, מתיחת הקשת, הנשימה. התברר, שגם לאלו שרגילים לנשימת בטן לא קל לנשום נכון תוך כדי מתיחת הקשת. זה היה השיעור שלי – אם קשה לי להכניס אוויר בנשימת הבטן התחתונה, תוך כדי מתיחת הקשת, זה סימן שאני לא ממש מותח אותה ללא הפעלת כוח מיותר, ללא מאמץ יתר של הגוף. טוב לדעת ויש על מה לעבוד ועל מה לשים לב יותר מקודם גם בסוגים האחרים של תרגול ועבודה ביום-יום שלי.

אשר גם מאד נהנה. הכל היה לו חדש – הקשת הגדולה, החצים ה"אמתיים", האווירה הרצינית של עיסוק בדבר שמתקשר בד"כ למשחק ברובין הוד או באינדיאנים.

כמובן, זאת היתה רק טעימה בקצה החץ של אמנות הקשת העתיקה והאדירה. גם לאלה שלא חושבים לעסוק בזה ברצינות הסדנה פותחת צהר אל תוך עולם של הלוחמים הגדולים, של זן, של היסטוריה ופילוסופיה מזרחית. ולאלה בינינו שעוסקים באמנות לחימה מזרחית - קונג-פו, טאי-צ'י, פא-קואה, אומנות החרב – זה נותן היבט נוסף, מהצד, על האמנות שהם לומדים.

ובסיום הנאה צרופה – אבטיח על הסכין, אדום, מתוק ומרענן.

דרך אגב, אחד הספרים שאני ממליץ לכל אחד לקרוא הוא "זן באמנות הקשת" מאת א.הריגל
בנימין ברוצקי
אוגוסט 2006

על סדנת ירי בחץ וקשת כמדיטציה בתנועה

סדנת חץ וקשת - אוגוסט 2006 סדנת חץ וקשת - אוגוסט 2006
בנימין ואשר בסדנת קשתות 1.8.06

לראש הדף

שיחה על קשתות - עם סנסאי אונומה

שיחה על קשתות בין דן וג´קי דה-פרוספרו, לבין המורה שלהם, סנסאי אונומה, דאן 9 בקיודו:

דן:
סנסאי, מה צריכה להיות המטרה הגבוהה ביותר שלנו, בלימוד קיודו?
סנסאי:
להביא את עצמנו לכלל שלמות.
דן:
האם אתה הגעת לשלמות?
סנסאי:
כמובן שלא! להגיע לשלמות זה לא בתחום היכולת האנושית.
דן:
אם זה בלתי-אפשרי, אז למה לנסות?
סנסאי:
כי לא לנסות, זה להיות פחות מאנושי.

דן:
סנסאי ,אתה אומר לנו שלקיודו יש יכולת לשנות אותנו לטובה... איך בדיוק הקיודו עושה זאת?
סנסאי:
התשובה פשוטה, אבל תצטרך לבחון אותה בזהירות כדי שתעזור לך. קיודו לא יכול לשנות אותנו, רק אנחנו יכולים לשנות את עצמנו. קיודו הוא מטאפורה לחיים. ירייה היא השתקפות של מי שאנחנו באמת: כמו שאתה בחיים, כך תהיה בירייה. מי שמרושל וחסר תשומת-לב, יהיו לו בעיות בסדר הירייה. מי שתחרותי ואגרסיבי יתחרה בעצמו ובאחרים, ויילחם נגד הקשת והחץ. אנשים שיש להם נטייה למקד את תשומת לבם לדבר אחד ולהתעלם מכל השאר יתמקדו בפגיעה במטרה ויתעלמו מהתבנית והנימוסים.
מתרצי-תירוצים יתרצו תירוצים. רברבנים יתרברבו. קיודו כשלעצמו אינו יכול לשנות את כל אלה, אבל הוא יכול לחשוף אותם לעינינו. אז זו אחריותנו לזהות את הבעיות ולתקן את הדרוש.

ג´אקי:
האם תהליך זה דומה לדבריך על כך שקיודו הוא הדרך הטובה ביותר להכניע את האגו?
סנסאי:
כן, כי היריה מגלה את האמת, ואין לי דרך להסתיר את יכולתי האמתית מעיני אחרים. בסופו של דבר אני חייב לירות, וכשאני יורה, כל אחד יכול לראות אותי כמו שאני באמת. באמנויות אחרות, ציור לדוגמה, אפילו אם אני מצייר גרוע אני יכול לטעון שהסגנון שלי מקורי. אז קשה לאחרים לשפוט... בספורט תמיד קל מדי להאשים ביצועים גרועים בחברי הקבוצה שלך, או בטעות של השופט. אפילו אם אתה מנצח, תמיד אפשר לטעון שיריבך לא היה במיטבו. מצבים כאלה מקלים עלינו להימנע מלקחת אחריות על מגבלותינו. לעומת-זאת, בקיודו יש רק אני, הציוד שלי והמטרה. אני לא יכול להאשים את הציוד שלי, כי רק אני אחראי לתחזק אותו. אני לא יכול להאשים את המטרה, כי היא רק עץ ונייר... ואינה זזה. כלומר, אין לי שום תירוצים, שום מפלט מן האמת, אין לי את מי להאשים חוץ מאשר את עצמי, אם הירייה אינה עולה יפה. ידיעה זו מביאה לענווה רבה, וענווה עוזרת לשמור את האגו תחת שליטה.

מתוך הספר
kyudo - the essence & practice of japanese archery, by sensei hideharu onuma with dan & jackie deprospero

המאמר הופיע בפורום אמנויות לחימה בתפוז, על ידי דוד כפרי.



לראש הדף


BinyaNet SEO     כל הזכויות שמורות                   Valid HTML 4.01 Transitional